Blog Post Title

Sommeren står for døren, og dermed flytter de fleste deres træning udenfor, så det gode sommervejr kan nydes, også mens træningen er i gang.

Der er mange fordele ved at træne udenfor. For eksempel får du frisk luft, som hjælper med vejrtrækningen under din træning, og du får samtidig godt D-vitamin fra solen, som er sundt for dit immunforsvar. 

Men uanset hvor god solen er for kroppen, så er for meget sol ikke godt. Det er vigtigt, at du beskytter dig selv, når du træner ude i solen, så din sundhed forbliver intakt. Læs med her og få inspiration til gode vaner, når du træner udenfor om sommeren. 

Opbyg gode vaner

Der er mange gode vaner, som du kan opbygge, når du vil træne ude i solen. Først og fremmest kan du opholde dig i skyggen, hvis din træning blot finder sted på et mindre område. Dermed får du ikke solens stråler direkte på din krop, men får stadig nydt at være udenfor. 

Hvis du vil ud og løbe eller cykle, så kan du med fordel lade din hud vænne sig til solen, så huden kan holde til en længere cykel- eller løbetur. Kom derfor ud i solen nogle dage i forvejen, men blot lidt tid af gangen, så din hud vænner sig til solens stråler.

Solcreme er ikke altid nok

Du kan også anvende solcreme, men de fleste solcremer vil begynde at løbe, så snart du sveder. I stedet kan du løbe eller cykle i skoven, hvor der er mere skygge, eller du kan løbe med en kasket på og lange ærmer og bukser. Dog anbefales det, at hvis du løber eller cykler i lange bukser og ærmer, så bær noget tøj som er let og luftigt, så du ikke får det for varmt i solen. 

Sidst men ikke mindst kan du undgå, at løbe når solens står på sit højeste, hvilket den gør mellem klokken 12 og 15. I dette tidsrum er UV på det højeste, hvilket er farligt for din hud. Så hvis du i stedet løber om morgenen eller om aftenen, så kan du undgå den høje Uv-stråling.